ישראל מתגאה בטייטל "אומת הסטרטאפים" אך את סיפורם השקט של 70% מהיוזמות שאינן מגיעות לשוק לעולם לא נשמע. מדוע רעיונות טובים נכשלים להגיע לשוק (ספויילר: הכישלון יכול להגיע גם אחרי של ההשקה לשוק), ואיך תדעו שהמוצר שלכם בכל זאת נמצא ב-30% שיצלחו את המסע?

 לא רק מעצבים, יזמים ומהנדסים, לרבים מאיתנו עולה מדי פעם רעיון נהדר למוצר שפותר בעיה קריטית ויכול לשנות את חוויית השימוש במוצר או בתחום מסוים, אז למה שלא נפתח אותו למוצר עובד? חברת M3 מציגה בשנים האחרונות נתונים לפיהם 40% מהרווחים השנתיים של החברה מגיעים ממוצרים שפותחו בטווח של חמש שנים אחורה, נתונים אשר מתיישרים עם מחקרים המציגים דרישה צרכנית לחדשנות והעדפה של צרכנים למוצרים, שירותים ורעיונות חדשים, כל אלו הופכים חדשנות למילת המפתח של תעשייה עכשווית. כולם – חברות וקהלים מחפשים רעיונות טובים ומוצרים חדשים. אז איפה בכל זאת נמצאת הבעיה שתחרוץ את גורלם של יותר מחצי מהסטרטאפים הנתונים בשלבי פיתוח וחדירה לכישלון – כזה שלעולם לא יחזיר את המשאבים שהושקעו בו?

טעות מספר 1: יותר מבעבר, אל תסתכלו בקנקן

בתרבות אינסטגרם בה עשרות אלפי מוצרים מעוצבים במיוחד על מנת להיות יפים ברמה ויזואלית, מעצבי מוצר נוטים להיות מוטי-נראות: כאלו שעסוקים בלייצר מוצר יפה, אבל לאו דווקא חדש, חכם, מתקדם או נוח יותר מהקיים בשוק. מוצרים מוטי-נראות יכשלו בדרך כלל להחזיר את ההשקעה הכרוכה בפיתוחם (גם אם הפיתוח משמעותית קצר וזול יותר) מאחר וקל לחקות אותם וקשה להגן עליהם בזכויות יוצרים. הם גם מוטי אופנה והעניין בהם יחלוף מהר כשהגיע – ועוד בטרם הרווחים יצליחו לכסות את עצמם ולהעניק ליזמים תקציב התחלתי לפיתוח המיזם הבא. לכן גם בעידן בו ניראות היא כביכול חזות הכל, המלצתנו: וודאו שבקנקן היפה שלכם יש גם תוכן, שהוא מציע פתרון חדש לצורך כלשהו ואם יש בו חדשנות של ממש מהרו לרשום אותו כפטנט ויפה שעה אחת קודם.

טעות מספר 2: שלבי פיתוח ומידול ארוכים

משתנה נוסף שחורץ את גורלם של רעיונות טובים לכישלון הוא עיכוב בשלבי מידול ופיתוח. מאחר ואנו עוסקים בחדשנות – קצב עבודה יעיל הוא קריטי על מנת שלא לאבד רלוונטיות, ולהשיק מוצר לפני המתחרים. שלב פיתוח המוצר כולל את התכנון הראשוני, שרטוטי הדמיות ומציאת פתרונות טכנולוגים יצירתיים למימוש הרעיון תוך דגש על קלות שימוש, עמידות, אינטואיטיביות ועוד. תהליך פיתוח טוב הוא קריטי – אם לא מדייקים בו, שלב המידול (פיתוח אב-טיפוס) יתארך ויתייקר משמעותית. בעוד ששלב הרעיון יכול לבוא מכל אחד או אחת עם ראש יצירתי, את שלבי הפיתוח והמידול כדאי לעשות עם שותפים אמינים, מקצועיים ובייחוד – מנוסים, שכבר עברו תהליך a-z של פיתוח ומידול.

טעות מספר 3: תוכנית עסקית ומימון

יש לנו מודל טוב: עכשווי, יעיל חכם, עכשיו הגיע שלב הגיוס. רוב חברות פיתוח המוצר יעזבו אתכם היזמים בשלב הזה. אנחנו ב-Geomatrix למדנו שכאשר עוזבים יזמים מוכשרים עם מודל מדהים אך ללא מימון  – המוצר לרוב לא יגיע לשוק. לכן אם אנחנו נתקלים ברעיון שאנחנו באמת מאמינים בו אנחנו לא רק מציעים שירותי פיתוח ומידול אלא גם משקיעים בפרויקטים שאנחנו מאמינים בהם או מסייעים ליזמים בגיוס משקיעים כחלק מהעבודה על הפרויקט. במהלך עשורים של עבודה בתחום, עם ממוצע של 90% הצלחה בהחזר השקעה על מוצרים שפיתחנו אספנו משקיעים שסומכים על טביעת העין ועל שיטת העבודה שלנו, דבר שמאפשר לנו לוודא שרעיון טוב לא יכשל רק בשל חוסר יכולת לגייס משקיעים.

טעות מספר 4: חברות שלא מצליחות לגדול

כעת נתקדם לשלב הייצור ההמוני וההשקה. אחת הבעיות עם השלב הזה היא שהיזמים מרגישים שהקשה ביותר מאחוריהם, מתבשמים לעיתים מתשומת הלב החיובית של העיתונאות והקהילה העסקית ונוטים לאבד פוקוס. אבל חברה' – זה השלב המסוכן ביותר. בין שלב ההשקה הראשונית לשלב הסופי של שורת רווח נאה נמצאת היכולת לגדול במהירות. לנהל הזמנות, עניין עיתונאי, בעיות ייצור, שילוח, אחסון, חוזים עם משווקים שונים, השגת תקנים ואישורים, עמידה בבדיקות איכות קפדניות ועוד ועוד. גם כאן אנחנו מאמינים שרשת התמיכה של – Geomatrix היא קריטית. ראשית יש לנו ניסיון של שני עשורים – וכבר ראינו כמה וכמה חברות בשלבי ההשקה. שנית – אנחנו מציעים צוות עוטף שכולל ליווי משפטי, יעוץ שיווקי ויחסי ציבור, וקשרים עם מפעלים ויצרנים שיודעים לתת פתרונות. גם בכל הנוגע לתקנים ואישורים – הניסיון הרחב שלנו עם תעשייה ביטחונית ומוצרים מתחום המדיקל אפשר לנו לחוות יותר מפעם אחת את שלבי תהליך הבדיקה, הניירת ולהגיע לשלב האישור הסופי.

אביב אנתבי מנכ"ל ובעלים של חברת Gaomatrix בית לפיתוח מוצרים המלווה פרויקטים משלבי הרעיון