פיתוח רעיון – מספר עובדות חשובות

חברת Geomatrix עוסקת באינטנסיביות רבה בפיתוח של "רעיונאים" מסביבות עבודה שונות כגון מוצרי צריכה, מוצרים רפואיים, קוסמטיקה, צעצועים ועוד.

על כל פרויקט שמצליח להיכנס לשלב הפיתוח, ישנם 6 שנכשלים בדרך.

רוב המאמרים הקיימים מדברים על איך "מצליחים", אני טוען שניתן רק להגדיל את סיכויי ההצלחה, כי אין ערובה וישנם משתנים רבים מדי שעליהם יש לשלוט על מנת להצליח בוודאות.

אם כן, מהו הדבר שמקטין את הסטטיסטיקה לחוסר הצלחה? ואילו פעולות ניתן לבצע בטרם מניעים את הפרויקט להגברתה?

  1. סקר שוק מקדים – אפיון הלקוח הפוטנציאלי וכתיבת שאלון/תחקיר אשר על היזם לכתוב ולקבל דרכו כמה שיותר פידבקים מהשוק, וזאת על מנת להבין שאינו בעצם רק "מאוהב" במוצר שלו ושהצורך בשוק אכן קיים.
  2. להבין שזהו מסע ארוך – צריך להיות נחוש! פגשתי עשרות או אולי מאות יזמים, שמביניהם ניתן ממש לזהות את אלה שמתכוונים "ללכת עד הסוף"!
  3. כסף = תזרים = תכנון נכון של התקציב – פיתוח מוצרים הינו תהליך יקר והצוות המפתח מורכב ממהנדסי מכונות, אלקטרוניקה ותוכנה (הכל על פי הצורך כמובן). תכנון נכון יכול "להציל" את המוצר ולקדם אותו מהותית אל ההצלחה. (יש תקציבי מדען ראשי שרוב היזמים אינם מכירים כלל ואינם יודעים להשתמש בו בתבונה מספקת).
  4. קביעת מטרה ברורה – בניית אבני דרך וקביעת יעד סופי שאליו אתם מעוניינים להגיע? האם תגיעו עד להפצת המוצר? או האם אתם "מוכיחים" היתכנות (Proof Of Concept) ואז מוכרים? חוסר הידיעה בכיוון שאליו מוביל היזם גורם לבלבול מיותר שמבזבז את כספי תקציב הפיתוח שהינם גבוהים מאוד.
  5. היו ממוקדים – קל מאוד "להתאהב" במוצר ובסטטיסטיקה "היבשה", אך רוב היזמים מקבלים חוסר תמיכה מובהק מהחברים והמשפחה. (לפעמים לפתח חירשות סלקטיבית זה טוב).
  6. תבחרו שותפים אסטרטגיים לדרך – אין צורך להיות 100% בעלות על מוצר שנמצא אצלכם בראש! אך בחירת "שותפים" שאינם יעילים, מדכאי דעה או שאינם יצרניים, הופכת עם הזמן להיות לנטל ואף נחשבת לאחד מגורמי הכישלון הנפוצים במיזם. חלוקת אחוזים נכונה לבעלי יכולות השפעה על קידום המוצר הינה קריטית להצלחה.
  7. תוכנית עסקית – ללא תכנון נכון ויצירת תוכנית עסקית יהיה קשה מאוד להגיע ליעדים שלכם, ההמלצה שלנו היא לא לוותר על שלבי התכנון בדרך להצלחה.

דוגמא טובה לרעיון מוצלח

למשל, בואו ניקח את נושא פיתוח תשתיות, והרעיון שלנו לצורך הדוגמא פונה לקהלים ספציפיים כמו למשל: התעשייה. והרעיון שלנו יהיה פיתוח API חכם שבו כל מנהלי הפרויקט ידעו מתי העובדים פועלים במלאכה או לא. זה יעזור לניהול דוחות בשוטף, לשיקוף העבודה ומעקב תקין. איך זה יעבוד? לכל מכונה תהיה תעודת זהות, שהתעודת זהות תהיה מקושרת ל- API הראשי של המערכת. כל הדבר הזה יתנהל בענן ויהיה מאובטח. איך זה מתבצע ברמה הכי טכנית והיסודית? תצטרכו לחקור ולגלות בעצמכם, למעשה זהו השלב לפני האחרון. הרעיון נחמד ועשוי לעזור ללא מעט מנהלי פרויקטים כבדים.

דוגמא נוספת ואחרונה

נניח ונזרוק סתם רעיון, למשל: מעשנה. מה לגביה? ראשית, נמצא את הבעיות. לסופרים ובמיוחד למעשנות הבשר הגדולות בישראל יש 2 בעיות:

  1. חוסר בניקיון: למעשנות הבשר בסופרים יש נטייה לזלזל בניקיון. כמה פעמים קרה לכם שראיתם לכלוך בסופר? ואפילו מעט זבובים? לא מעט.
  2. חוסר בשירות: לעובדים אין כבר כוח "לראות אנשים", שימו לב כמה פעמים קיבלתם שירות מזעזע מצד דלפק הבשר, ובכן? לא מעט.

בואו נתמקד בבעיה העיקרית, שהיא הניקיון. לאחר שהבנו את הבעיה, נצטרך לפצוח ברעיון אשר ישמיד את הבעיה. במקרה שלנו הוא: "הניקיון המזעזע".
ומכאן הכל מדרדר… בתחום הזה הכל יכול לקרות, הגיית הרעיון עשויה להימשך כשנה ובסופה זה ישתלם אנו מבטיחים!

בשלב הסופי, תצטרכו למצוא משקיעים ואנשים אשר יעזרו גם לקדם את המוצר מבחינה שיווקית. ובעיקר? להוציא אותו לאוזני העולם.

עיכוב בפיתוח מוצרים – דוגמאות

  1. בדיקה לקויה של מוצרים זהים ודומים בשוק, קביעת עלות המוצר לייצור וכנגזרת מינימלית גם המחיר לצרכן, בחירת ספקים נכונה, בניית קבוצות מיקוד ("היפכא מסתברא") אשר נועדו לאתגר את הרעיון טרם בקיעתו וכיו"ב.

אלו הנושאים על קצה המזלג שניתן לטפל בהם מראש, ללא השקעה כספית וללא כניסה להרפתקה שאינכם יודעים כיצד תצאו ממנה.

יש לכם מה להגיד בנושא? אשמח לשמוע ממכם על סיבות נוספות לעיכוב בהצלחה שנתקלתם בהן ושניתן ללמוד מהן.

בברכה,

אביב אנתבי – מנכ"ל Geomatrix