פיתוח רעיון – מדוע מיזמים חדשים עלולים להיכשל?

צור קשר

פיתוח רעיון – מספר עובדות חשובות

חברת Geomatrix עוסקת באינטנסיביות רבה בפיתוח של "רעיונאים" מסביבות עבודה שונות כגון מוצרי צריכה, מוצרים רפואיים, קוסמטיקה, צעצועים ועוד.

על כל פרויקט שמצליח להיכנס לשלב הפיתוח, ישנם 6 שנכשלים בדרך.

רוב המאמרים הקיימים מדברים על איך "מצליחים", אני טוען שניתן רק להגדיל את סיכויי ההצלחה, כי אין ערובה וישנם משתנים רבים מדי שעליהם יש לשלוט על מנת להצליח בוודאות.

אם כן, מהו הדבר שמקטין את הסטטיסטיקה לחוסר הצלחה? ואילו פעולות ניתן לבצע בטרם מניעים את הפרויקט להגברתה?

  1. סקר שוק מקדים – אפיון הלקוח הפוטנציאלי וכתיבת שאלון/תחקיר אשר על היזם לכתוב ולקבל דרכו כמה שיותר פידבקים מהשוק, וזאת על מנת להבין שאינו בעצם רק "מאוהב" במוצר שלו ושהצורך בשוק אכן קיים.
  2. להבין שזהו מסע ארוך – צריך להיות נחוש! פגשתי עשרות או אולי מאות יזמים, שמביניהם ניתן ממש לזהות את אלה שמתכוונים "ללכת עד הסוף"!
  3. כסף = תזרים = תכנון נכון של התקציב – פיתוח מוצרים הינו תהליך יקר והצוות המפתח מורכב ממהנדסי מכונות, אלקטרוניקה ותוכנה (הכל על פי הצורך כמובן). תכנון נכון יכול "להציל" את המוצר ולקדם אותו מהותית אל ההצלחה. (יש תקציבי מדען ראשי שרוב היזמים אינם מכירים כלל ואינם יודעים להשתמש בו בתבונה מספקת).
  4. קביעת מטרה ברורה – בניית אבני דרך וקביעת יעד סופי שאליו אתם מעוניינים להגיע? האם תגיעו עד להפצת המוצר? או האם אתם "מוכיחים" היתכנות (Proof Of Concept) ואז מוכרים? חוסר הידיעה בכיוון שאליו מוביל היזם גורם לבלבול מיותר שמבזבז את כספי תקציב הפיתוח שהינם גבוהים מאוד.
  5. היו ממוקדים – קל מאוד "להתאהב" במוצר ובסטטיסטיקה "היבשה", אך רוב היזמים מקבלים חוסר תמיכה מובהק מהחברים והמשפחה. (לפעמים לפתח חירשות סלקטיבית זה טוב).
  6. תבחרו שותפים אסטרטגיים לדרך – אין צורך להיות 100% בעלות על מוצר שנמצא אצלכם בראש! אך בחירת "שותפים" שאינם יעילים, מדכאי דעה או שאינם יצרניים, הופכת עם הזמן להיות לנטל ואף נחשבת לאחד מגורמי הכישלון הנפוצים במיזם. חלוקת אחוזים נכונה לבעלי יכולות השפעה על קידום המוצר הינה קריטית להצלחה.

עיכוב בפיתוח מוצרים – דוגמאות

  • ברצוני לפתח מוצר קוסמטי, ואני מצרף למיזם חברה מוכרת וידועה שמייצרת מוצרים מאותה משפחה
  • ברצוני לפתח device למכשיר סלולרי ואני פונה לרשת חנויות ארצית לשיתוף פעולה בהפצה.
  • אני רוצה לפתח מוצר לחדר כושר ואני פונה לרשת מכונים בתחום ו/או מדריכי חדר כושר מובילים.
  1. בדיקה לקויה של מוצרים זהים ודומים בשוק, קביעת עלות המוצר לייצור וכנגזרת מינימלית גם המחיר לצרכן, בחירת ספקים נכונה, בניית קבוצות מיקוד ("היפכא מסתברא") אשר נועדו לאתגר את הרעיון טרם בקיעתו וכיו"ב.

אלו הנושאים על קצה המזלג שניתן לטפל בהם מראש, ללא השקעה כספית וללא כניסה להרפתקה שאינכם יודעים כיצד תצאו ממנה.

יש לכם מה להגיד בנושא? אשמח לשמוע ממכם על סיבות נוספות לעיכוב בהצלחה שנתקלתם בהן ושניתן ללמוד מהן.

בברכה,

אביב אנתבי – מנכ"ל Geomatrix

עוד מאמרים בנושא

פיתוח מוצרים - איך זה עובד? פיתוח מוצרים - חברת Geomatrix עוסקת באינטנסיביות רבה בפיתוח של "חידושים והמצאות" – הן של יזמים פרטיים והן של חברות סטארט ...

בכל מקום בו חיים בני אדם נדרשת יעילות. האבולוציה מתפתחת ומתקדמת, הטכנולוגיה מתפתחת, חומרי גלם חדשים מתגלים ושימושים חדשים נוצרים. בני אדם בכל העולם יו...

מחפש חברת תכנון מכני? חברה מנוסה וידועה בתחום? תכנון מכני נחשב לאבן דרך חשובה בתהליך פיתוח המוצר ואין להקל בכך ראש. מה חשיבות הניסיון ועל מה חשוב לשים...